Jun 9, 2012

As en verenwerk

De as is klaar, de trommelachterkanten zijn klaar, nu de veren, de reactiestangen en de leidingen nog.
Gisteren en vandaag flink geschuurd aan de veren. De linker veer is redelijk goed en overal tamlijke gelijk dik, ondanks de roest. De rechter vee is plaatselijk erg dun en ik zal moeten vervangen. In sport- en verlagingsveren heb ik geen zin. het moet origineel blijven. Op SCARB-forum en 33-register-forum al advertenties uitgezet. Maar vooralsnog geen bruikbare reacties.
Ik heb overigens geen idee hoe de uitwisselbaarheid van die veren is met die van een type 2 hatchback of een type 3 SW danwel hatchback. Dat zal ik maar eens eerst uitzoeken.
hieronder een paar foto's van het werkproces aan de as.

Kale as, na intensief schuren en krabben

Wat je toch niet allemaal kunt, ook als je geen electriek machientje hebt 

Achterwand remtrommel, met roest

Achterwand remtrommel, met eerste laagje Brunox


WAchterveer, links na schuuroefening, rechts koud onder de auto uit.






De as, met twee lagen Brunox, twee lagen grondverf en twee lagen matzwarte lak

Rechter veer op het schuurblok, wezenlijk slechter dan het linker veerwerk

Linker veer na een laagje Brunox

Rechter veer met zwakke plek, in eerste wikkeling

Brunox, mijn vriend

Oh, en de Rooje is verkocht! Hij gaat voor zijn derde
leven ingezet worden door een Alfa-fan in Maastricht. Leuk.

2 comments:

BMWRoellie said...

Ha Thei,

Ik kan maar één ding zeggen: gooooood bezig! :-)

Het onderstel komt er mooi uit te zien, toch sjiek om te zien wat een likje verf al niet kan doen.
Ikzelf heb destijds het onderstel (veerpoten, stabi) van de E21 niet zo secuur aangepakt (was lui); na het weghalen van losse roest zit er alleen maar 2 lagen Hammerite overheen. Zit er nog prima op, maar je ziet toch ook weer plekken waar de pekel / roest weer grip heeft gekregen.

Wat betreft de veren: ik zou ze wel per paar vervangen, dan weet je ook dat je identieke veren hebt (qua sterkte en lengte) en dat ze (ongeveer) hetzelfde meegemaakt hebben.

Bij een BMW E30 touring (station) is het volgens mij zo dat deze zwaardere veren heeft als een sedan/coupe, omdat er ook meer gewicht op de achterkant rust. Ik denk dat dat ook voor geldt.

Dat is goed nieuws dat de Rooje een nieuw baasje heeft gevonden; een liefhebber nog wel! :) Zal je toch ook wel plezier doen? Mis je de auto al?

Ikzelf heb ook niet stilgezeten op auto gebied. Heb plannen om de zilvere van wat meer luxe te voorzien (elek. ramen vóór, stuurbekrachtiging) maar dat heeft nog genoeg voeten in de aarde (componenten overzetten, andere kabelbomen installeren etc). Ga ik in ieder geval niet meer redden voor de hertaxatie op 22 juni (is alweer 3jaar geleden...)

to be continued...


groeten, Roel

Thei Moors said...

Heij Roelie,
Ja die achteras kon ik niet meer aanzien. Steeds als ik onder de auto lag voor de remleidingen, de benzinetank of de wielkasten, stoorde ik mij aan die as. Nu geen gemekker, aangepakt. Het zal wel een paar jaar houden, meer kan ik niet doen. Maar voorlopig kan hij er hier weer tegen. Vandaag nog nieuwe (tweedehands) veren gekocht, dat komt in de volgende bericht.
Hou je youngtimers in ere! Als je hem kunt verbeteren, is hij ook weer meer courant. Wil je hem dan nog wel verkopen?
De Rooje is weg en de oprit voor het huis is nu leeg, erg leeg. Maar hij heeft een goed baasje gevonden. Daarover ook in het volgende bericht meer.
Dank voor de reactie, altijd leuk om te lezen,
Groet, Thei