Jul 16, 2012

... ut kump

Vandaag goed gewerkt. Na een flinke mountianbiketocht vanmorgen, had ik de rust om een paar zaken af te ronden. De handremkabels heb ik aangesloten. Ik kreeg die kabels aan het wiel maar niet in de remvoeringhaak gelust. Er zat te veel spanning op de veer aan de kabel. Als simpel ziel en fietsmechanieker van huis uit heb ik mijn gezonde fietsmechaniekersverstand maar eens laten werken. Ik bedacht, dat net als bij ee nfiets, er te veel spannig staat op de kabel, je de kabel moet ontspannen bij de hadgreep. Van handgreep naar handremgreep is een kleine stap, dus ik heb de interieurdelen over de handremkabelverstellingsbout maar eens losgedraaid en voila, de kabeleinden zaten er in vijf minuten op. De trommels erop gemaakt, met licht slijpende remvoeringen en de kabel weer op spanning gebracht. Zo moeilijk was dat toch niet?

Toen die erop zaten heb ik de wielen gemonteerd. Ik heb er nu vier verschillende op liggen, een stalen 13 inch velg, een drie verschillende 14 inch velgen: Speedline QV-sud velg, een Speedline QV-33-velg en een type 3-Imolavelg. Wat maakt het uit. De Speedline QV-33-velgen heb ik klaar, ze liggen in de kelder om binnenkort voorlopig de oude banden weer gemonteerd te krijgen. Voor nieuwe is er nog geen geld.



De Speedline QV-33 velgen in hun nieuwe kleed. Hier en hier zie je hoe ze waren. Wel iets beter, nietwaar?

Overigens gebruik ik voor het spuiten van de velgen een eigengefabriceerd spuitapparaat, of althans een draaimolen om de te spuiten velgen op rond te draaien en te spuiten. Werkt fijn. Overigens is een mede -alfist op een vergelijkbaar idee gekomen om velgen te polijsten. zal ik ook eens gaan maken als ik de 146-velgen eens onder handen ga nemen.

Hier de eerste enthousiaste reacties op het aanstaande projecteinde. 

Morgen de remleidingen ontluchten met junior, en dan. Dan kan ik eens proberen te starten. Ik zal daartoe de accu uit de 146 moeten overzetten, of aanduwen met een oude accu.

Spannend!

No comments: