Feb 25, 2012

146 relay

Ik had er nog niets aan gedaan, aan de groene 146. Vandaag heb ik een bus olie, 10W40 gehaald, een paar filters en eenmaal op weg ben ik meteen even doorgereden naar de sloop van Bertje van de Pater. Ik had zo'n idee dat er wel een 146 zou kunnen staan, en voorwaar, er stonden er zelfs 2. Een 1.6 TS en een 2.0 ti. Gemeld bij de dame in de keet, dat ik wat elektrische prulletjes moest hebben voor de ruitbediening. De man die er aan het helpen was, wees me naar de auto's.
De eveneens groene 1.6 had geen voorstoelen meer en onder de motorkap was de radiateur eruit gehaald. De relais' zaten er nog allemaal in. Die onderste heb ik maar eens eruit gepakt. Ook het kleine lichtje voor de kofferbakverlichting en het allerkleinste prulletje dat aan een auto ook maar kan zitten, de benzineklepstootrubber, heb ik ook meegenomen. Ik had verdorie niet genoeg geld bij me, de olie was al fors duurder, dus ik mocht voor € 9,95 alles meenemen wat ik op tafel legde.

Thuis gekomen was het mij te laat om die olie eronder uit te laten lopen, dus ik heb me eens eerst wijs gemaakt met betrekking tot die relais'. Het blijkt dat er naast het blokje met zekeringen en relais' onder het dashboard, ook nog een blokje zit achter het dashboard. Dat eens uit elkaar geschroefd - het blijkt allemaal net iets strakker te sluiten dan in de 33/3 - en op het geluid afgegaan van het relais van de nog werkende elektrische ruitenbediening. Dat vond ik uiteindelijk, maar nu weet ik nog niet of dat ook het kapotte relais is...

Mijn vraag staat al uit op het 145/6 forum, maar ik heb het boekje er ondertussen op nageslagen. Er blijken nu net eweer enkele modellen 146 te zijn die een normaal zekeringenblok hebben en een blok nog iets hoger in het dashboard (heb ik weer!). Daarover doet Alfa Romeo in het boekje nogal mysterieus, want er staat niet bij welke zekeringen en relais' er zitten en waar ze voor dienen. Alleen dan dat de ruitenbediening er bij zit. Geen nummer, geen plek op het blok, niks. Ook een manier om de klant bij de dealer te krijgen. Ik ga dus op zoek naar een werkplaatshandboek van de elektrowinkel van de 146. Er staat er eentje online op het forum van de 145/6-mannen, dus die moet ik er maar eens op naslaan. Zo blijf je toch bezig.

Ondertussen het interieur van de groene eens goed onderhanden genomen en schoongemaakt. Ik krijg toch langzaam plezier aan die groene rekel.


De benzineklepstootrubbber, het kleinste onderdeel aan de 146.
(Inmiddels gepoetst)

Nog een paar links voor de 145/6 fans:
alfa145.co.ukalfa145.co.uk

Blijft een strak ontwerp!


Vanaf 1:21 minuut wordt het leuk!

No comments: