Apr 7, 2007

1 op 70

Vandaag heb ik een paar uur geprutst aan de zopas gedemonteerde voorbumper. Het ding stond sinds de demontage buiten en vanmiddag heb ik de ophanging aan de binnenkatn van de bumper eens uitelkaar gehaald. Ook hier de nodige roest, maar het viel alleszins mee. Een paar schroeven losgedraaid en de ijzeren strip eens goed geschuurd, evenals de bevestigingsijzers. Het werkje kon ik niet helemaal ongestoord doen omdat mijn buurjongen aan het prutsen was aan zijn motorfiets. Maar hij en zijn vriend zijn nog wat onervaren in het klussen en beginnen lustig aan de demontage van een achterkant van een snelle motor en komen dan allerlei onverwachte zaken tegen. Buurman springt natuurlijk graag bij en helpt een handje, schroefje hier, plaatje daar en van die dingen.
Ik heb me nooit met motorfietstechniek beziggehouden, maar ik leerde vandaag dat dit exemplaar (een Yamaha R6) 600 cc nodig heeft om 120 pk te leveren. Het apparaat weegt 165 kg en gaat ongekend hard. Het is interessant te weten, als je die cijfers vergelijkt met bijvoorbeeld onze QV: 1700 cc, 118 pk, 900 kg en 195 km/u top (in goede tijden). Maar moderne auto's gaan daar licht overheen, bijvoorbeeld de FIAT 500: 1300 cc, 120 pk, ternauwernood 1000 kg en heel hard. Blijkt dat lichtere auto's sneller rijden. Kijk maar eens naar de onderstaande foto (het lijkt wel een Panhard 24 in rood of wit), en vooral naar de filosofie erachter:



Loremo: 2 cilinder turbodiesel, 20 pk, 450 kg en 160 km/uur. Verbruik 1,5 liter per 100 km! Die gaat het worden in 2009. (voor slechts 11.000 euri). Dat komt al aardig in de buurt van die Yamaha R6.
Naar Loremo
Tulipo

No comments: