Jun 19, 2010

Kleine dingetjes aan de onderkant

De blauwe is al lang terug van de lasser, maar ik schiet maar niet op. Sinds een aantal weken heb ik consequent gewerkt aan de tank en de onderkant. De benzineleidingen van de QV heb ik er in een uurtje onder gelegd. Nu de tank er onderschroeven. Maar eerst de onderkant behandelen. Dat heb ik ook gedaan, maar het lijkt allemaal nog niet zoals ik het wil. Om het perfect te krijgen moet ik veel meer geld uitgeven, en dat is mij de onderkant niet waard.



De volgende stap, voor het monteren van de tank en het aansluiten van de benzineleidingen, zal zijn de ontroesting van de wielophangingen, achter en misschien ook al voor.



Het gaat langzaam, maar wel vooruit, Tulipo

Jul 24, 2009

Er zit weer schot in de zaak!


Mijn collega Roel is een goede vent. Hij verslingerd aan een fout Duits merk, maar hij heeft het hart op de juist plek. Hij tipte mij over een plaatwerker met ijzer in zijn aderen. Deze man wil alleen maar werk doen als het 'fatsoenlijk' gemaakt moet worden. Fatsoenlijk heeft niets met normen een waarden te maken. Nee, fatsoenlijk staat in Limburg voor degelijk, kwalitatief uitermate tevredenstellend. Gewoon goed dus. Punt voor Roel.
Roel heeft zelf ervaring met plaatwerk, zijn auto uit '82 werd aangereden in de file, en harmonicade helemaal ineen aan de achterkant. Dat kan zelfs een Duitse wagen niet verdragen. De hele handel werd bijeen gepakt en door onze (nu) gezamenlijke 'man' aangepakt. En dat was fatsoenlijk gedaan! De auto van Roel is echt weer helemaal nieuw (beter dan hij was!).
Voor die paar plekjes die ik graag bijgewerkt had, had ik zo'n man nodig; geen gezeur, niet zuinig zijn, fatsoenlijk werk!


Voor de gouden tip van Roel plaats ik een foto van zijn gouden brik in deze rubriek, we zijn tenslotte collega's!







Volgende week mogen we het resultaat van de noeste plaatwerker hier aanschouwen.

Aug 11, 2008

Klein plekje

Het is alweer vanaf afgelopen winter dat ik nog iets gedaan heb aan de blauwe heer. Nu de temperaturen het weer toelaten heb ik mij vandaag nog eens een uurtje gestort op een paar kleine rotte roestplekjes aan de blauwe. Ik ahd van mijn tandartsassistente een kalksteenafkrabber gekregen, waarmee ik het plekje te lijf wilde gaan. Daartoe moest de achterklep eraf, meende ik. Helaas zat het kleine blaasje in de heok van het dak in een holle ruimte van het achterdeel van het dak, net voor de klep, waar ik ook met mijn krabbertje niet bij kon. Wat een gepiel. Omdat het al laat was en ook onze buren in de gaten hadden dat het te laat was om nog op straat hard te schreeuwen, ben ik maar niet meer tot drastische maatregelen overgegaan. Maar morgen ga ik er toch met de slijper (de kleine) aan om het gat schoon te maken. Lassen moet toch ook nog gebeuren (ja, nog steeds), dus dat kleine gat kan er ook nog bij.

Apr 19, 2008

Het schiet nog steeds niet echt op

Ja, het restaureren van een auto is een karaktertest: je legt jezelf een opdracht op die niet normaal is. Het restaureren van een auto is voor een kantoorpikkie niet de dagelijkse praktijk en vergt veel van je vaardigheden, fysiek maar vooral mentaal. Het vinden van oplossingen voor allerlei problemen, vergt veel van je creatieve vermogen en van je doorzettingsvermogen. Ik ben u op een punt dat ik uit het dal klim en weer een slag wil gaan maken. Ook qua fondsen ziet ht er weer wat gunstiger uit.
Het lassen is nog steeds niet gebeurd en ik twijfel of ik iets met de bedrading zal doen. Het zwakke punt van de 33 is wel de bedrading, dus die wil ik eigenlijk graag vernieuwen. Dat moet nu gebeuren. Het blok van de QV moet nagezien worden, in ieder geval schoon weer vlot gemaakt worden. Inlepelen in de blauwe en aanpassen aan de nieuwe omgeving. Ik wil ook graag nieuwe, zwaardere remklauwen a la QV, maar ik weet nog niet welke. Maar hij moet beter gaan remmen, z`eker met dat megablok van de QV.
Ik heb van de zomer niet veel voor en ik heb zicht op een extra zakcentje. Ik wil van die brede wielen af, ik vind het te veel geweld doen aan de lijn van de 33. Ook van de serie III.
Nu goed, aan het werk.

Dec 24, 2007

Rooje en nieuwjaar




















Vandaag eindelijk weer eens aan de 33 gewerkt. De verkeerde, de Rooje. Ik heb de winterbanden eronder gelegd en een ritje gemaakt naar Heinsberg. Liep lekker, niet zo hard geveerd, maar het blijft een 1300. De blauwe heer staat maar wat, en het werk schiet niet op. 2007 zou het jaar van de Sportwagon worden. Nou mooi niet! Ik heb mijn tijd verdaan aan een jubileumboek en wat ruzie gemaakt over onnozele zaken. het boek is nu klaar, maar het jaar is ook om. We gaan op 2008 af en de blauwe staat al weer een half jaar langer stil. Tijd voor actie en vernieuwing van het goede voornemen van afgelopen jaar:
2008 het jaar van de Sportwagon!
Ik moet me ertoe aanzetten mijn werk vast te leggen in deze blog, dan komt er van werken ook iets. Deze week ga ik maar weer eens de balans opmaken, de stand van zaken opnemen, En dan aan het werk.

Jul 31, 2007

Het blok

Hij is weg en ik mis hem. Een beetje. De QV is heengegaan in vrede op een regenachtige avond zijn de Billyboys hem komen ophalen en hebben hem heengedragen. Voorgoed. Zijn hart heb ik bewaard. Het staat in mijn garage, naast de wasbak en zal op een gepast moment tevoorschijn worden getoverd om weer opnieuw dienst te gaan doen in de blauwe. Nieuw leven voor de QV. Ik hb er spijt van dat ik de QV met remklauwen heb weggedaan. Ik wilde hem rollend de deur uitdoen, om de billyboys niet al te zeer op te zadelen met lastige kwesties. Maar dat was natuurlijk stom. die jongens halen een pak ijzer op, gratis en hoeven er niets voor te doen. De remklauwen zijn ATE-klauwen voor geventileerde schijven. Die schijven waren wel op, maar de klauwen waren uiteraard nog goed. Voor verbeterde remkracht zijn nieuwe klauwen te duur (300 euri), zonder schijven!
Intussen is de Rooje in reparatie; ik ben hem een trekhaak aan het verpatsen. De oude trekhaak van de QV paste niet helemaal, in ieder geval niet zonder de bumper te verzagen. een neiuwe trekhaak kost 190 euri, maar dan heb je ook een Brink. Zelf monteren is een fluitje, maar dan moet je wel de antiroestbehandeling van tere delen in de achtersteven meteeen doen. Bruime plekjes op de randen onderlangs en daar waar geboord is, meteen goed behandelen. Dan kan het beestje er weer jarenlang tegen.
Lopen doet hij inmiddels beter, die Rooje. De motor is nu lekker ingereden (stand 72600; we hebben er al ruim 1000 km mee gereden) en ik heb gisteren gemerkt dat hij ook aardig remt. Veel beter dan die serie twee modellen. Of zou dat de nieuwigheid zijn?
Als de trekhaak eronder ligt en de vakantie voorbij is, (nog anderhalve week) dan ga ik weer aan de blauwe beginnen. Ik wil hem zo opmaken dat het een QV lijkt, met stabilisatorstang voor, skirts, remklauwen(?) en motor! En gauw een beetje, want ik mis hem ...

Jun 10, 2007

33 x 3

Afgelopen weekend was wel heel erg decadent. Mijn gekte werd nu even eminent zichtbaar voor de buitenwereld. Mijn buurman vroeg mij vanmorgen waar 'de zwarte' is. Tja, die staat in de garage, de blauwe heer op de oprit en 'dae rooje' voor het huis.
Dat de QV zijn donorcodicil had ingvuld, is niet onopgemerkt gebleven: zijskirts, sloten, ruitenmotortjes en voorruiten, uitlaat, wielen, interieurdelen, bumper, trekhaak, grill, lichten rondom, blok! Oh, en de pas vernieuwde benzineleiding en misschien ook wel de geventileerde remschijven van voor. Van voor ook de stabilisatorstang, niet te vergeten. De kelder is propvol, de QV is kaal als een kip en gelukkig slechter dan gedacht. Maar zijn geest zal voortleven! Het blok zal worden nagezien en zal eventueel gereviseerd terugkeren in de blauwe heer. Stabilisatorstang, zijskirts en wielen maken de QV-look van de blauwe heer compleet. Tijdplan: onmogelijk aan te geven. Effect: niet te beschrijven rijgenot!
De rooje loopt soepel, trek leuk op, maar heeft veel toeren nodig om snelheid te houden. In tegenstelling tot de QV, die kwam helemaal van onderop en ging door tot 6500 toeren ... en dan dat geluid (met dank aan K&N)! Ik mis hem nu al. We moeten hem snel ontleden, het blok ligt er nog in, maar op de aandrijfassen na, is hij helemaal los. Die blauwe klaarmaken en zo snel mogelijk dat 1700 blok erin lepelen. Dan de grijze SW nog even ontleden, of verkopen: Er ligt nog een goed 1300 blok in, en is verder helemaal compleet. Met een gaaf Imola-interieur.
Of krijg ik langzaam plezier aan dat klussen? Wat komt er na 33?

Tulipo