Nov 22, 2014

The list, ATE brake calipers with ventilated discs swap


This is going to be a challenge. Nice winter job to add to my to do list form november 9th:

For getting on the road these jobs must be done first:
- Reload the battery, add new petrol for real starting power. done
- Make the real first attempt to start the engine!  done, but the engine did'nt run very smoothly. I have to bring it to a specialist to adjust the carburettors.
- Replace the front brake calipers and ventilated brake discs was an easy job, looks great though
- Add brake flued also for the clutch. Adjusting the systems. Venting is about.
- Respray the little grill part. done
- Make an appointment at the RDW (Vehicle Import Service) to arrange all the paperwork for the taxes and registration (it's still a Belgian car)

Since my Bleu Lord was outside for a few weeks in the rain, I saw some imperfections:
- Fix the rear bumper so it won't keep any water to the body panel
- fix the right tail light: water is coming in. done
- fix the left tail window: water is coming in there too

Below my report on swapping the brakes from single disc to Ate calipers and ventilated discs.

To push the brake cylinder out of the caliper, I had to connect it to the car 
and push the brakes. Simple but efficient. The old discs are still on the car.

The (almost new) renovated caliper with good rubbers.

Ate, good brand.

Brake cylinder, lightly sanded and cleaned.

The parts althogether before assembling.

Assembled unit with (stiil good) brake pads

Installing the parts in the SW. Nice job for a nice saturday morning.

The left suspension with the 'old' Bendix brakes. No treatment of the calipers.

Swapped parts with Ate calipers.

Double discs for more braking power.

Underbody left suspension foot. I greased the calipers with Dinitrol ML. 
No further treatment. I'm curious how they'll oxidate now.

The little pin to centre the rims on the wheelaxle was too long with the new discs.
I had to shorten it to fit the wheels properly.

The content DIY-er reflects on his work.

3 comments:

BMWRoellie said...

Ha Thei,

Ik kan geen beter begin van de week bedenken dan jouw / jullie vorderingen te lezen :-D
Keep up the good work!

En mijn complimenten voor de zeer mooie pookhoes in de Fiat! Ziet er gelikt uit! Een subtiele maar waardevolle toevoeging.

Maar om 'ontopic' te blijven; heb je de remzuigers geschuurd (sanded) of gepolijst (met bijv. staalwol)? Dit laatste heeft namelijk de voorkeur, anders krijg je groeven en dat zorgt weer voor een verminderde werking.

En heb je ze droog in de klauwen geplaatst of met een beetje ATE pasta? Deze pasta zit in een tube en heb ik nog liggen... mag je kosteloos van me lenen (tube kost slechts €10,- geloof ik, maar je hebt er maar weinig van nodig en zovaak hoef je de klauwen -als goed is- niet uit elkaar te halen)

Overigens hoop ik dat je het remsysteem niet gelucht hebt (venting) maar ontlucht (bleeding) :p haha of heeft de Alfa een pneumatisch systeem?


groeten,

Roel

Thei Moors said...

Venting, bleeding ja dat is natuurlijk weer het steenkolen engels van mij. Ik lees uit je reactie dat je het egesnapt hebt. Die pasta hab ik niet gebruikt, is die essentieel? De cilinder schoof er ook zo in. Of is het om af te dichten? Schuren kon je dat beetje aaien wat ik met 800 grain schuurpapier gedaan heb, niet noemen. Maar goed dat je het meldt, dan weet ik dat voor de volgende keer.
Je weet dat Alfa altijd al meer onotwikkelde suystemen heeft, dus pneumatiek kan goed (is nog net geen Citroën, haha).
Dank voor de leuke reactie, Roel. Overigens heeft Marianne het meeste werk gedaan aan de pookhoes.
(Ik hoorde dat jij inmiddels weer in de ezeltransportbemiddelingsbrache actief bent?)
thei

BMWRoellie said...

Hoi Thei,

Ach de een heeft steenkolen engels, de andere steenkolen duits... magt allemal keine flaus aus nietwaar? haha

Of die pasta écht essentieel is weet ik niet, maar deze zorgt ervoor dat de zuiger lekker in de remklauw glijdt en je kunt de rubberen componenten er ook iets mee invetten zodat ze beschermd zijn.

Wat ik gelezen heb zorgt het er ook voor dat bij relatief weinig gebruik de boel langer gangbaar blijft. Ik zou het voor de zekerheid alsnog erop smeren ;-)

Waren de remzuigers trouwens recht aan de zijde van de remblokken? Mijn oude bakje heeft daar namelijk een uitsparing zitten en dan moet ik ervoor zorgen de de remzuiger er in een hoek (20 graden dacht ik) inzitten, omdat ze anders verkeerd tegen de blokken aanduwen. Maar goed, dat zul je wel in de vraagbaak tegenkomen als je dat moet doen.

Jaja, ik heb me weer in de ezeltransportbranche begeven. Soms moet je het geluk hebben dat je ergens tegenaan loopt en volgens mij hebben we dat dit keer ook gehad. Nu komt de volgende stap; het ombouwen en omkeuren en dan kan het grote rijden beginnen :-)

groeten, Roel