Jul 8, 2012

Meters maken

Om de achteras opnieuw te installeren ben ik begonnen bij het begin, namelijk de toevoerleidingen van de rem en de brandstof. Die zitten straks fijn op de plek voordat ik de as ga installeren. Geen gehannes meer met kromme leidingen en spanning op aansluitingen. Ik had die al een hele tijd klaarliggen voor dit moment en ik ben blij dat ik ze nu kan installeren.
Van de week heb ik de benzineleidingen laten felsen en onder de SW geplugged. Dat ging heel goed met de nieuwe plugdingetjes die ik een tijd geleden bij Bosman had besteld. Hier en daar mis ik andere plugdingetjes om de leiding vast te zetten. Maar ik heb genoeg dingetjes van Bosman, dus ik kan er een paar toesnijden. Vervelender is dat ik de retourleiding in 8 mm gemaakt heb, terwijl dit zowel bij de 1.3S alsook bij de 1.7QV een 6 mm leiding moet zijn (ik zag dit aan de retourslangen die nog aan het motorblok van de 1700 motor zitten). Van de week een keertje een nieuwe 6 mm leiding kopen en meteen laten felsen (gewoon bij APR, overigens). Kost bijna niets.


Ik zag gisteravond dat het laatste stukje leiding op de benzintetank ook 6 mm dik is. Dat is het stukje na de 8 mm-leiding. Vanaf de motor heb ik dus 6 mm, dan een heel stuk 8 mm en het laatste stukje 6 mm. Dus ik laat de 8mm leiding even zitten, met de hoop dat het met de verminderde tegendruk in de retourleiding zal meevallen. Gelukkig had ik nog een royale meter benzineslang en de nodige klemmen liggen om aansluitingen te maken. Goh, nu kan ik doorwerken en komt mijn voorzienende blik uit het verleden van pas.

De remleidingen heb ik ook meteen eronder geplugd. die heb ik nog wel flink moeten toebuigen om ze bij de remkrachtverdeler goed op de plek te krijgen. Bij de motor heb ik wat moeten hannesen om de aansluiting goed vast te zetten. Ik hoop dat dat goed gegaan is. Voordat ik de DOT4-olie erin laat lopen zal ik het nog eens nakijken. Bij de as heb ik de aansluiting bij de remkrachtverdelr gemaakt. Ik had een nieuw stukje pijp laten maken bij APR, maar dat bleek iets te lang. Dat heb ik even moeten ombuigen (Niet te zien op de foto rechts, afzagen ging niet omdat het pijpje al gefelsd was).


In een gang heb ik maar meteen de tank die ik twee jaar gelden had voorzien van een epoxylaag, gemonteerd. Dat had ik al eens gedaan, maar hij zat mij in de weg bij het werk aan de achteras en het scannen van de onderkant.

De as zelf heb ik afgelopen week ook opgebouwd. De veren heb ik voorzien van tuinslanguiteinden (!) (probeer maar een een stukje doorzichtige slang te kopen van 1,5 m). Die vond ik bij de Boerenbond in Swalmen waar ze per meter slang verkopen. 12mm binnenmaat en een beetje groene zeep en veel spierkracht (die had ik inmiddels wel na dat geschuur en geslijp zonder machien). Ziet er best racy uit, nietwaar?



Gistermiddag heb ik de as eronder gedraaid.... Ik had gehoopt dat dochterlief mij een hand had toegestoken, maar ze moest eerst aan moeder vragen of ze een ander t-shirt moest aantrekken om onder de auto te gaan liggen. Toen ze een oud shirt had aangetrokken, bleek haar de nacht logeren in een tent op te spelen en haakte ze af. Gelukkig maar, want het gevloek en getier dat toen volgde onder de achterkant van deze sportwagon was niet voor kleinekinderenoren bestemd.
Met een krik heb ik de as opgepompt om de moertjes van de schokdemmpers te kunnen aandraaien en het geheel (as, veer en demper) aan een kant te fixeren. Andere kant ook opgepompt en gefixeerd. Eigenlijk een klusje van niets. Tussen de soep en de aardappelen door nog even de reactie-, en stabilisartorstangen vastgezet. Tenslotte de fijn bewerkte Panhardstang gefixeerd bij de remkrachtverdeler en aan de De Dionas (gewoon de achteras, maar ik kwam er achter dat het principe van onafhankelijke ophanging met een semi-starre verbinding tussen de twee wielen onder de SW De Dion heet).

Kijk eens hoe mooi!

(Gelukkig zie je de rechterdemper niet. die ziet er niet uit, maar hij werkt, dus ik heb ze niet vervangen.)






Ziehieronder het oude beeld of hier en het schrikbeeld hier. Niet slecht voor een amateurmechanieker.
Nog niet alles aangesloten, maar al aardig op weg.



Hieronder de linkerwielkast met inwendige organen: de reactiestang met handremkabeldoorgeleider die nog niet vastgezet is; de koperen benzineleidingen met de gele plugdingetjes, midden rechts, half aangesloten maar nog niet helemaal op de tank (R staat voor retourleiding); de kleine leidingkjes onder de gele plugdingetjes zijn de gereviseerde (schoongemaakt en epoxy gelakte) remleidingen; de tank in het midden, niet om aan te zien, maar daarvoor ligt hij ook onder de auto en is hij van binnen heel mooi schoon. Nadat ik alles heb nagelopen en behoorlijk heb vastgezet komt de tank aan de beurt en de tankvulpijp. 
Misschien een keertje de wielen er weer onder? Rijden?





No comments: