Na alle gedoe met de rooje (die nog steeds te koop is) en de groene 146, eindelijk weer eens tijd gemaakt voor de blauwe SW.
Eerlijke en overzichtelijke situatie |
Het staat al heel lang op het programma en nu heb ik ze toch maar aangevat, de achteras. In september 2011 presenteerde ik de roestige as als 'tussendoortje', maar dat bleek te voorbarig. Dat het nodig is, is evident. roest heeft flink toegeslagen op de montagedelen aan de uiteinden.
Hoe de situatie is blijkt uit de foto hierboven. De uiteinden zijn behoorlijk roestig, evenals de veren. De as zelf lijkt onaangedaan. Gelukkig zijn ook de veerpootbehuizingen in goede staat. De leidingen rondom zijn redelijk tot goed. De slangen zijn licht poreus. De remkrachtverdeler is OK, wat kan door ook aankomen? Er zit in ieder geval geen noemenswaardige roest aan.
In september had ik de reactiestangen rechts al verwijderd en de Panhardstang bovenlangs los gemaakt. Afgelopen week heb ik de remtrommel links verwijderd. Dat ging redelijk goed, op de voorste stang na, die tamelijk vast blijkt te zitten. Wat ook slecht lukte is de handremkabel, die via een doorvoergat vast zit in de achterwand van de trommel. In een gang heb ik de linker remcylinder gecheckt en die bleek op wat vuiligheid na, in goede staat; geen noemenswaardige roest en ook geen lekkende of versleten rubbers. Waarschijnlijk is hier al wat werk gedaan door de vorige eigenaar, die monteur was bij Guy Moerenhout in Antwerpen (overigens een leuke zaak met heel interessante kleine italiaanse gifkikkers). De veren zal ik moeten ontroesten en opnieuw behandelen. Ik weet nog niet waarmee, ik heb al eens iemand gehoord die het met Hammerite heeft gedaan. Ik ken de staat van de dempers niet, dat moet zich nog uitwijzen.
Nu goed deze Milanese gifslang (er gaan allerlei verhalen over die slang in het logo, zie hier of meer vermakelijk hier) heeft nog wat werk.
Ik wil de as zelf goed ontroesten en opnieuw behandelen, de remleidingen idem dito, behalve de rubberen, die worden vervangen. Van de remtrommels maak ik de achterplaat roestvrij en behandel ik opnieuw tegen roest, evenals de reactie- en Panhardstangen. De remvoeringen wil ik ook vervangen en de remcylinders nakijken. De veerpoten krijgen nieuwe zo origneel mogelijke veren en schokdempers. Ik wil geen de wagen hoogte niet veranderen, het moet origineel blijven uitzien (alhoewel ik twijfel; als ik er het 1.7 QV-blok inlepel, dan wil ik ook de QV-skirts en de bijpassende velgen en QV-voorremmen eraan hang, dan zal de wagenhoogte ook de QV-specificaties moeten krijgen. Anders is het natuurlijk niet echt). Maar zover is het nog niet.
Aan het werk. (ahum, voorzover de 'toestand' het toelaat).
Tulipo
Eenvoudige, maar efficiënte opbouw |
No comments:
Post a Comment